Jak zkvalitnit a prodloužit denní spánek malých dětí?

Tento článek píšu ve chvíli, kdy jsem se vrátila od spící Sofinky, která se ze spaní před chvílí začala budit. Trápily ji „prdíky“, chvílemi si zakňourala a kdybych za ní hned nepřišla, probudí ji to a bude už vzhůru. Takto za ní stačilo přijít, lehnout si k ní a obejmout ji. Za chvíli se zklidnila a teď spokojeně chrupe dál.

Děti mají v útlém věku spánkové cykly v délce 50 minut. Až později se jim mění v 1,5hod cykly, které mají i dospělí. Po 50 minutách jsou tak v dětství probudnější a může se stát, že se – když je něco vyruší – proberou a už nezaberou. Za ta léta  dávání našich kluků přes den spát jsem vypozorovala, že za nimi stačí ve fázi větší probudnosti přijít a pobýt s nimi než se zase přehoupnou do dalšího spánkového cyklu. To je ostatně i jeden z mých tipů, jak to (u)dělat, když chcete prodloužit a zkvalitnit denní spánek svých dětí. Pokud vás to zajímá, čtěte dál!

Možná namítnete, že každé dítě je jiné a každá maminka taky, a že tyto obecné rady moc nefungují. A já s vámi budu v podstatě souhlasit! Teda hlavně s tou první půlkou, tou druhou tolik ne… :) S tou první souhlasím hlavně proto, že to tak skutečně je, každý jsme jiný, jedinečný. A taky proto, že si myslím, že nejlepší je, když maminka používá svou mateřskou intuici a spolu s děťátkem si najdou svou vlastní jedinečnou cestu, která jim spolu funguje. Ale to neznamená, že některé věci nejsou pravdivé pro všechny (viz např. délka spánkového cyklu u dětí), a že se nám některé nabyté a vypozorované zkušenosti nemohou hodit.

Já teď například u třetího děťátka často myslím na to, jak velký rozdíl je to oproti času, kdy jsem byla doma s prvním děťátkem. V čem?

  • Když se narodil Davídek, měla jsem pocit, že nic nestíhám. Že si nestíhám pomalu dojít ani na záchod, natož se v klidu najíst. Se Sofinkou mám pocit, že odpočívám. Dělám spoustu věcí s ní, nebo když spí. Hlavně si ale hlídám úroveň odpočinku a chodím s ní spát, jakmile si nacítím, že to potřebuji.
  • Se Sofinkou si užívám den tak, jak plyne a přichází. Večer mám z naplněného dne dobrý pocit a těším se do postele. Není to jako u Davídka, kdy jsem se snažila přes den tu být hlavně pro něj a odkládala uspokojování svých potřeb až na večer, kdy usne.
  • S Davídkem jsem využívala každou volnou chvilku na to, abych něco udělala. Jela nakoupit, napekla cukroví, uklidila doma. Se Sofinkou víc plynu a jsem s tím, co je a co se děje. Mám zrovna sílu poskládat prádlo ze sušičky? Jdu a udělám to. Chci si s ní spíš povídat a pomazlit se? Prádlo počká, tohle je důležitější!

 

Do stavu se Sofinkou jsem se dopracovala díky několika faktorům, které se spojily dohromady. Pomohla mi mateřská zkušenost, pomohlo mi nastudovat si některé věci o dětech a maminkách a taky prací na sobě. Ta zejména mi umožnila uvolnit se do větší důvěry v sebe a svou intuici a do většího plynutí s tím, co je. Ráda bych vám teď zprostředkovala kus svých zkušeností se spánkem malých dětí přes den. S kluky se mi osvědčily a umožnily mi naučit je kvalitně odpočívat. A sobě tak dopřát více času pro sebe (a svůj odpočinek či rozvoj).

1. Chodíme ven

Dopolední procházka nejen že děti zabaví, rozvíjí a utužuje jejich zdraví. Také usnadňuje usínání a prodlužuje spánek. Děti pak mohou spát až o hodinu déle, než když si pouze hrají doma. A které mamince by se těch 60 min navíc nehodilo, že?

2. Odpočívám s děťátkem

Nejen že je to příležitost pro maminku si odpočinout, děťátko velmi dobře vnímá, když maminka leží vedle něj a „začne vypínat všechny své okruhy.“ To jej taky zklidňuje a spánek přichází mnohem dříve, než když dítko cítí, že se maminka od něj chystá pryč. Dělat ještě to a ono (a tohle taky… :))

3. V „krizových měsících“ to nevzdávám

Okolo 12 měsíců věku se cca 18 měsíců se děťátko mění. Svět jej začíná zajímat natolik, že si nechce jít lehnout a usnout jako dřív, resp. je natolik rozjeté, že zklidnění trvá déle. V tuto chvíle je dobré, aby maminka uspávání nevzdala, i když trvá několik dnů/týdnů třeba i hodinu. Tato fáze pomine a mamince bude odměnou po čase zase rychle usínající dítě, které je naučené odpočívat. A odpočinek si tak může dopřát i maminka.

4. Posouváme spánek na pozdější hodinu

Jak děti rostou, roste i jejich kapacita a síla. je dobré pozorovat, kdy je dítě unavené a pokud přestává být unavené v obvyklém čase (po)obědového spánku, čas usínání posunout na pozdější hodinu (o cca 30-60 minut). Dítko tak nadále zůstane spát obvykle dlouho a spánek se nebude brzkým ukládáním zkracovat.

5. S děťátkem spím, nebo si přilehnu, když se probouzí

Jak už jsme si říkali, děti mají nejprve spánkové cykly dlouhé 50 minut, až časem se jim mění na 1,5 hod intervaly. V některých fázích spánku jsou tak děti probudnější než v jiných. Když maminka spí s děťátkem, to se v probudné fázi nejčastěji přitulí a hned zase usne. Pokud maminka od dítěte vstává, při prvních náznacích bytí vzhůru doporučuji vrátit se k miminku a nějaký čas ním zase strávit. Děťátko často při přítomnosti maminky zase usne a naučí se tak spát mnohem déle, než když je v pokoji samo.

6. Spánek sourozenců odděluji, pokud se navzájem ruší

Můj dnešní poslední tip je spíše pro maminky dvou brzy po sobě narozených dětí, jako to bylo v našem případě. Pokud se v nějaké fázi děti při uspávání navzájem začnou rušit, funguje rozpojení společného uspávání. Když dáte důvěru staršímu dítěti, samo se na chvíli zabaví nějakou svou oblíbenou činností, než uspíte to mladší. A když jde starší dítko spát později, odměnou je vám kratší uspávání obou (a možná i delší společné spaní).

 

Přeji pohodové společné chvíle a zasloužený (prodloužený) odpočinek!

 

Tereza

Jsem milující máma tří dětí a vášnivá psychoterapeutka. Ve své praxi kombinuji dar citlivosti a schopnosti jasně vidět to, co nefunguje. Podporuji ráda hlavně maminky malých dětí, aby mohly žít jako v bavlnce. Můj příběh si můžete přečíst zde>>> A tady si můžete zdarma stáhnout Ebook Maminka v bavlnce: 7 tipů jak si snadno a rychle dobít baterky. Napsala jsem je pro vás všechny jako podporu a dárek ode mě vám>>> Jsem také autorkou Ebooku Maminka v bavlnce: 3x5 tipů jak si vytvořit z mateřské skutečnou dovolenou.Napsala jsem ho pro všechny maminky, které si chtějí doma vytvořit mateřskou snů>>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Toužíte se stát MAMINKOU V BAVLNCE? Objevit 7 tipů jak si snadno & rychle dobít baterky?

    Stáhněte si eBook MAMINKA V BAVLNCE: 7 tipů jak si snadno a rychle dobít baterky a staňte se z unavené a zahlcené mámy odpočatou a spokojenou maminkou.

  • Kategorie
  • Nejnovější články
  • Potkáme se na facebooku: