Jak prohloubit a prodloužit noční spánek dětí?

Jak jistě víte z vlastní zkušenosti, být maminkou je pěkný „záhul“. Je to neskutečná psychická i fyzická zátěž a když k tomu přidáme noční vstávání k miminku, jde snad o nejnáročnější a nejzodpovědnější „džob“ na světě. Každé mamince se proto hodí každá minutka ušetřená uspáváním děťátka, každá chvilka, o kterou déle spí, nemluvě o tom, kolik dobra může přinést kvalitní a hluboký spánek dětí.

I já jsem zápasila z kraje mateřství s nedostatkem spánku a dlouhým uspáváním dětí. I já hledala různé způsoby, jak jejich spánek prodloužit a prohloubit. Následujích 8 způsobů se mi velmi osvědčilo u našich dvou kluků (a chystám se je použít i v případě jejich sestřičky, která by se měla narodit s koncem letošního roku). Mrkněte a vyzkoušejte!

  • CHODÍME SPÁT V OBDOBNOU DOBU
    Děti si na uspávání v konkrétní hodinu vytváří návyk. Jejich organismus i psychika se s ním naučí počítat a časem se na tuto hodinu začnout sami ladit a připravovat. Ideální je vypozorovat, kdy mívá děťátko opakovaně poprvé navečer útlum. A zvolit takovou hodinu, která je zároveň v pořádku i pro vás, rodiče (takže maximálně půl devátá, devátá hodina).
  • PŘED USNUTÍM ZPOMALUJEME A DODRŽUJEME RITUÁL
    Je dobré dodržovat stejné rituály před usnutím každý den. Například se vykoupat, vyčistit zoubky, přečíst pohádku a jít spát. Dítě se cítí komfortně, když ví, co bude následovat... Je taky dobré začít před uspáváním zpomalovat. Cca 30-60 minut před spaním ztlumit světla, vypnout hudbu a zklidnit aktivity. Dětem se pak snáze "vypíná" a rychleji usínají.
  • SPÍME V JEDNÉ MÍSTNOSTI/POSTELI
    Děti se potřebují cítit bezpečně. To, že v noci pláčou když jsou samy neznamená, že neumí spát samy. Je to projevem jejich zdravých instinktů - nemůžu přeci plně relaxovat, když u mě není nikdo "na stráži"! S dětmi do 3 let doporučuji spát v jedné místnosti (posteli).
  • VŠICHNI MÁME DOSTATEK PROSTORU
    Je důležité, aby měl každý člen domácnosti v posteli dostatek místa pro sebe. To se dá při společném spaní vyřešit postelí vyrobenou truhlářem na míru, nebo "připojením" postýlky/postýlek k boční straně manželské postele (sundá se jedna bočnice postýlky, dětská matrace se přisune k manželské matraci a prostor vzniklý na druhé straně - mezi dětskou matrací a vztyčenou bočnicí postýlky - se vycpe například vhodně barevnými ručníky).
  • DODRŽUJEME SPRÁVNÉ "POŘADÍ"
    V rodině existují (nejen dle rodinných konstelací) určitá přirozená pravidla. Například rodiče jsou vždy těmi velkými a děti těmi malými (i když už je rodičům 80 let a jejich "děti" mají své vlastní rodiny). Stejně tak má každý člen domácnosti v rodině své přirozené místo. Živitel rodiny má po své levici parnera/partnerku. Ta má po své levici děti dle pořadí narození - nejprve prvorozené dítě, pak druhorozené, atd. Jak se to promítne do zdravého rozmístění v posteli? Obdobně. Ideálně leží - když si představíte, že ležíte na posteli na zádech - nejvíc vpravo otec, po jeho levici je matka, ta má po levici dítě. Je to mnohem vhodnější rozmístění, než když dítě leží mezi rodiči.
  • ZATEMNĚNO
    Čím větší je v noci v místnosti tma, tím více se v našich organismech tvoří melatoninu, hormonu zodpovědného za kvalitní spánek. Je dobré místnost na noc úplně zatemnit. Zejména v dnešní době, kdy je v noci (nejen ve městech) mnoho světelného smogu.
  • CHLADNO A ČERSTVÝ VZDUCH
    V chladu a na čerstvém vzduchu se lépe spí, to je známá věc. Krásně je to vidět na tom, jak děti spí dobře a dlouze venku v zimě. Je tedy dobré před uspáváním alespoň pořádně vyvětrat a v zimě vypnout topení. Pokud se vám děťátko hodně odkopává, pořiďte pyžamko z merina, bude mu v něm teplo.
  • ZÁVĚSNÁ POSTÝLKA NAVRTANÁ NAD MANŽELSKOU POSTEL
    V určité vývojévé fázi - související např s rostoucí citlivostí na světlo a hluky - se děťátko začíná budit výrazně dříve než v předchozím období. Nám se u obou kloučků osvědčilo dát je v tu dobu do závěsné postýlky navrtané do stropu nad manželskou postelí a zespoda je jemně houpat. Oba hoši tak spali o hodinu až hodinu a půl déle ráno (a my s nimi.. :)).

Hluboký a pokud možno ničím nerušený spánek nám všem přeji!

S láskou,

Tereza

Jsem máma dvou kloučků a vášnivá terapeutka. Ve své praxi používám dar citlivosti a jasného vidění toho, co nefunguje. Podporuji ráda hlavně maminky malých dětí, aby mohly žít jako v bavlnce. Můj příběh si můžete přečíst zde>>> A tady si můžete zdarma stáhnout Ebook Maminka v bavlnce: 7 tipů jak si snadno a rychle dobít baterky. Napsala jsem je pro vás všechny jako podporu a dárek ode mě vám>>> Jsem také autorkou Ebooku Maminka v bavlnce: 3x5 tipů jak si vytvořit z mateřské skutečnou dovolenou.Napsala jsem ho pro všechny maminky, které si chtějí doma vytvořit mateřskou snů>>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Toužíte se stát MAMINKOU V BAVLNCE? Objevit 7 tipů jak si snadno & rychle dobít baterky?

    Stáhněte si eBook MAMINKA V BAVLNCE: 7 tipů jak si snadno a rychle dobít baterky a staňte se z unavené a zahlcené mámy odpočatou a spokojenou maminkou.

  • Kategorie
  • Nejnovější články
  • Potkáme se na facebooku: