Emoce zažíváme všichni, nejen děti, ale i my dospělí. Jsou reakcí našeho organismu na situace, které pro nás mají význam.
To, že můžou mít pozitivní či negativní náboj taky všichni víme. A máme prožité nejen v psychice, ale i v těle.
Dnes bych se ráda zaměřila na tzv. negativní emoce. Trošku je „odtabuizovala“ a hodně vás podpořila v úlevném nakládání s nimi. Dala vám jednoduché nástroje, jak s nimi pracovat. Jak u sebe samých, tak u dětí.
Každá emoce má pro nás nějaký význam. Ať už v tom, že nám přináší libé pocity a pozitivní rozvoj do života, tak v tom, že nás varuje před něčím. Například strach nás může varovat před nebezpečím, hněv ukázat na překážku či nepřítele nebo radost v nás naopak může vyvolat uvolnění a důvěra vytvořit spoléhání se na druhého.
Není to tedy tak, že negativní emoce jsou ty „špatné“ a pozitivní ty „dobré“. Každá emoce má pro nás nějakou důležitou zprávu.
A je dobré se naučit rozlišovat, kdy je jakou emoci vhodné vypustit ven a v jaké intenzitě a kdy jí dát prostor jen uvnitř sebe a nechat ji projít a odejít. Například projev hněvu může být při setkání s nepřítelem, který ohrožuje mě či mé blízké naprosto adekvátní obrannou reakcí, ale projev hněvu vůči osobě, která nám nic neudělala a my jen cítíme, že si na ni můžeme vylít svou nepohodu, vhodnou reakcí vůbec není.
„Špatné či ďábelské je ve skutečnosti dobré mimo své místo, a proto pouze relativní.“
Dr. Edward Bach
Emoce jsou evolučně starší než naše rozumové jednání. Souvisí primárně s naším savčím a plazím mozkem, které jsou vývojově výrazně starší než náš nejnovější lidský mozek – neokortex. Ten už tyto naše rychlé a do značné míry automatické reakce zejména našeho savčího mozku na určité spouštěče = emoce = spíše jen interpretuje a dává jim dlouhodobější charakter pocitů.
Protože emoce souvisí spíše s vývojově staršími mozky, není tak snadné je regulovat. Neokortex – mozek s kognitivními schopnostmi – k nim jednoduše nedosáhne. A proto je velmi vhodné a důležité v situacích, kdy cítíme silné negativní emoce vůči druhým, HNED NEJEDNAT.
Tady je stručný návod – jakási „krabička“ první pomoci – co dělat, když nás, dospěláky, přepadnou negativní emoce:
Kdysi se mnou velmi zarezonovalo vyprávění jednoho z mých největších učitelů, když nám vyprávěl, jak navštívil v Tibetu Zenové divadlo.
Představení spočívalo v tom, že na jevišti stálo nějakých 15-20 herců vedle sebe v řadě. Z té vystoupil dopředu jeden a po chvíli do ticha řekl: „Když smutný, tak smutný…“.
A zařadil se zpět do řady.
Za nějakou chvíli vystoupil další z „herců“ a zadeklamoval: „Když šťastný, tak šťastný..!“
A zařadil se zpět..
Pak vystoupil z řady další herec. Prohlásil energicky: „Když naštvaný, tak naštvaný..!!“
Celé představení nebylo dlouhé, trvalo jen nějakých 40 minut. Ale mělo ohromnou sílu..
Cítíte ji?
Pokud se v nás však některé emoce opakují a/nebo mají opravdu velký náboj, se kterým si nevíme rady, je důležité řešit jejich příčinu. Při opravdu silných reakcích a/nebo častých opakovaných reakcích, které nás trápí doporučuji Terapii pomocí očních pohybů. Je to ten nejefektivnější způsob léčení traumatu, se kterým jsem se doposud setkala. Jako jeden z mála přístupů dokáže pracovat s traumatem na úrovni savčího a plazího mozku, kde nejčastěji vzniká. A výrazně snížit jeho náboj a tím pádem i emocí, které se spouští na určitý podnět z venku při retraumatu.
Při reakcích, které mají malý či střední náboj a/nebo se opakují občas, doporučuji Květovou terapii Dr. Bacha. Ta dokáže taky krásně pracovat s náročnými emocemi a mentálními stavy i třeba těmi typu paniky, úzkosti, deprese, zoufalství, beznaděje a dalšími. Vysoká vibrace rostlin rozpouští omezující přesvědčení, která stojí za vznikem daných emocí.
Dětem se vyvíjí nervová soustava až do cca jejich 20 let (některé zdroje uvádějí věk 25 let). Proto bývají u nich emoční projevy často velmi silné a/nebo časté. Jednoduše je dokáží je velmi málo – a někdy i vůbec – vědomě regulovat.
Kromě již zmíněných Květových esencí dr. Bacha, které jim v náročných situacích dokáží velmi rychle ulevit, tu mám pro vás ještě jeden jednoduchý nástroj, který vám pomůže při každodenním spolubytí s vašimi dětmi a jejich emocemi.
Základem péče o emoce našich dětí je totiž opět jejich uznání. Děti potřebují cítit, že je milujeme vždy a neustále, ať už se jim daří či ne, ať už se na nás smějí, nechtějí s námi mluvit nebo se vztekají.
Proto:
Aby článek nebyl příliš dlouhý, snažila jsem se jít zejména po praktickém „jádru pudla“ a nabídnout vám co nejdříve pomocné nástroje. Ale kdyby vás zajímalo cokoliv z toho, co tu bylo zmíněno jen okrajově – např. proč většina našich negativních reakcí pramení z dětství, jak vzniká trauma, jak je to přesně s těmi našimi třemi mozky…, jsem tu.
S láskou k nám všem i našim emocím,
Tereza